ועדת השמה זכויות הורים

עליית המודעות בנוגע להפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה שינתה את יחסם של הורי הילדים, ההמדינה ומוסדות החינוך לילדים עם הפרעות קשב וריכוז וליקויי למידה והזכויות המגיעות להם. היום, בניגוד לעבר ברור לרבים שרכשו ידע בנושא כי ילדים שמקבלים עזרה בשלב מוקדם יכולים להתגבר על הקשיים ולרכוש הרגלי למידה טובים שיסייעו להם בכל מישורי החיים – בין אם מדובר על תחום הלימודים, התחום החברתי והזוגי והצלחתם בהמשך חייהם בעולם התעסוקה. לצורך הטיפול בנושא זכויות ההורים, הוקמה ועדה מיוחדת בשם ״ועדת השמה״.

הזכויות הניתנות להורים מהועדה

כדי לסייע להורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה להעניק לילדיהם את התנאים הטובים ביותר כך שהם יוכלו להתפתח ולהפוך לאנשים עצמאיים ובטוחים בעצמם, נחקק חוק החזר מס שמרחיב את הזכויות של הורים לילדים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. ההטבה שזכות זו מעניקה להורים נקבעת לפי החישוב השנתי אותו ההורים משלמים למס הכנסה. במידה וההורים אכן זכאים להחזר, מגיכות להן שתי נקודות זכות ממס הכנסה, וההטבה יכולה להגיע לסכומים גבוהים ולעמוד על עשרות אלפי שקלים. סכומים אלו יכולים לסייע להורים לתמוך בילדם ולסייע להם להתגבר על הקשיים.

למי הזכות לבדיקה של וועדת ההשמה?

כדי לקבל החזר מס צריך הילד לעבור ועדת השמה. במידה והועדה מאשרת את זכויות ההורים להחזר מס, יקבלו ההורים אישור שכולל המלצה להפניית הילד ללימודים במסגרת חינוך מיוחד ואישור על החזר מס של 2 נקודות ששוויו 5,232 ₪ בשנה. לבדיקה של ועדת השמה זכאים ילדים מגילאי הגן ועד גיל 18. בחלק מהמקרים ניתן לקבל את החזר המס גם מעל גיל 18, לשם כך יש לעמוד בתנאים מסוימים.

מהלך ועדת ההשמה וזכויות ההורים

ועדת ההשמה עלולה להלחיץ משום שנוכחים בה אנשים רבים שמשפיעים על עתידו של הילד. האנשים שנמצאים בוועדה הם: יושב ראש הועדה, פסיכולוג חינוכי, רופא ילדים, עובד סוציאלי מנוסה בטיפולים בילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז, שני מפקחים מטעם משרד החינוך / נציגים שלהם ונציג מההורים, כמובן שהגורם שהפנה את הילד לוועדה. ההורים והילד צריכים להיות נוכחים בוועדה ולהציג את המצב בעצמם או לזמן נציג שידבר בשמם.

חשוב לדעת שאם ההורים גרושים, זכות כל הורה לקבל החזר מס בנפרד. כמו כן, יתאפשר להורים לבקש החזרי מס עבור שש שנים אחורנית. במקרים בהם התקבל אישור מועדת ההשמה יצטרכו ההורים לחדש לאחר 3 שנים כדי להמשיך ליהנות מהזכויות המיוחדות.

מסייעים להורים לזכות בהחזר מועדת ההשמה

הורים לילדים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז משלמים סכומים גבוהים כדי להעניק לילדיהם את הטיפול הטוב ביותר. לשמחת הורים רבים המדינה מכירה בלקויות הללו ומאפשרת להורים לקבל החזרי מס שמקלים רבות על ההתנהלות הכלכלית.

אם אתם הורים לילדים בעלי לקויות למידה או הפרעות קשב וריכוז כדאי לכם להגיע עם הילד לוועדת ההשמה ולקבל את הזכויות המגיעות לכם. כדי למנוע טעויות ולהפוך את התהליך לפשוט ומהיר יותר תוכלו לפנות אל חברת "אנפה החזרי מס" ולקבל שירות מבעלי מקצוע מנוסים שמתמחים בנושא. חברת אנפה לא גובה מההורים תשלום עבור פתיחת התיק ובדיקת הזכאות והמומחים ידאגו לכל המסמכים ויעניקו לכם שירות אמין ודיסקרטי.

הורים רבים לילדים שנמצאים במסגרות של חינוך מיוחד אינם מודעים לסעיף מהותי (סעיף 45) בפקודת המס, לפיו זכאים הורים לילדים שנמצאים במסגרת של חינוך מיוחד לקבלת שתי נקודות שמזכות אותן עבור כל ילד. ייתכן שהורים רבים אינם מדעים לחוק משום שהוא שונה במהלך השנים האחרונות – בעבר הוא חל רק על ילדים שסובלים משיתוק או עיוורון.

הרחבת זכויות ההורים

תודות לפעילותן של ועדות שונות, הורחבו הזכויות כדי לאפשר החזר מס גם עבור הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז וליקויי למידה שלומדים באחת המסגרות של החינוך המיוחד, ביניהן:

הורים לילדים בגנים לחינוך מיוחד.
הורים לילדים הלומדים בבתי ספר לחינוך מיוחד.
הורים לילדים הלומדים ב-"מסלול 07" וכיתות של חינוך מיוחד (לא כיתות תגבור) בבתי ספר רגילים.
כמובן, שכמו בכל מקרה של קבלת החזרי מס צריכים מקבלי ההחזר לעמוד בתנאים מסוימים.

שכירים, מגיע לכם כסף חזרה לא חבל?

החזר מס חינוך מיוחד

פריסת פיצויים

פריסת פיצויים – החזרי מס בעקבות פריסת פיצויים פרישה לגמלאות, עזיבה לשם התקדמות למקום עבודה אחר או חלילה פיטורין, צעדים

להמשך המאמר »

אנפה החזרי מס הכנסה לשכירים - בדיקת זכאות להחזר מס

פריסת פיצויים

פריסת פיצויים – החזרי מס בעקבות פריסת פיצויים פרישה לגמלאות, עזיבה לשם התקדמות למקום עבודה אחר או חלילה פיטורין, צעדים אלו מזכים אותכם בפיצויים. למרבה

קרא עוד »

מיסוי פרישה

מיסוי פרישה פרישה מעבודה בגיל פרישה היא אירוע המס הגדול ביותר בחייו של אדם, המטרה של כל פורש לשמור על רמת חיים קרובה  ככל האפשר

קרא עוד »

בדיקת החזר מס

בדיקת החזר מס שכיר/ה יקר/ה, כנראה שהתשובה היא כן גם לך מגיע החזר מס הכנסה!אם את/ה ובן זוגך שכירים ומשלמים מס הכנסה מירב הסיכויים שמגיע

קרא עוד »

ועדת השמה זכויות הורים

ועדת השמה זכויות הורים עליית המודעות בנוגע להפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה שינתה את יחסם של הורי הילדים, ההמדינה ומוסדות החינוך לילדים עם הפרעות קשב

קרא עוד »

מחשבון החזר מס

מחשבון החזר מס שכיר/ה יקר/ה המחשבון בעמוד זה נועד לבדוק את זכאותך להחזר מס! ברוב המקרים אם את/ה ובן/בת הזוג שלך שכירים ומשלמים מס הכנסה

קרא עוד »